تندیس یا مجسمه پیکره‌ای است که اغلب به هدف یادآوری یا به نمایش گذاشتن وجود یک انسان، شیء یا واقعه ساخته می‌شود. مجسمه‌های بسیاری برای بزرگ‌داشت وقایع تاریخی ساخته شده‌اند. مجسمه‌ها ممکن است به یادبود بزرگان تاریخ ساخته شوند. در ایران، سالانه بسیاری از جشنواره‌ها و یا دوسالانه‌ها برپا می‌شود که به‌عنوان قدردانی و یادبود به برگزیدگان [تندیس] هدیه داده می‌شود؛ مانند جشنواره‌هاي فیلم فجر، تندیس سیمرغ بلورین، جشنواره بین‎المللی فیلم جوان و نوجوان، دوسالانه مجسمه‎سازی، دوسالانه نگارگری، جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، تندیس چنگ زرین، جشنواره فیلم رشد، جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی، جشنواره بین‌المللی تولیدات رادیویی و….

انواع تنديس :

مجسمه‌ها می‌توانند از مواد مختلفی چون چوب, گچ، جیپس، فایبرگلاس، فلزاتی همچون طلا، نقره و برنز، انواع سنگ‌ها مانند سنگ مرمر و … ساخته شوند و بسته به موارد استفاده اندازه‌های مختلفی دارند: مجسمه‌های کوچک را تندیسک (statuette) نیز خوانده‌اند. مجسمه‌هایی که تنها سر و شانه را به تصویر می‌کشند نیم‌تنه (bust) نامیده می‌شوند. و به مجسمه‌هایی که در آن‌ها تنها شکل سر تصویر شده باشد، سردیس گفته می‌شود. تندیسک‌هایی که به عنوان یادبود در مراسم‌های مختلف اهدا می‌شود را در ایران با همان عنوان تندیس می‌شناسند.

طراحی و ساخت تنديس در شرکت تندیس سازان آریا سپهر :

گروه تخصصی طراحی تنديس در شرکت تندیس سازان آریا سپهر با توجه به نياز و تبادل نظر با مشتری، تنديس ها را طراحی و می سازند.

تندیس حجمی : اين تنديس‌ها به صورت چند بعدی بوده و از صنعت ريخته‌گری برای ساخت آن استفاده می شود. مواد مورد استفاده معمولا سرب، برنج و … می باشد. قابل ذكر است كه اين تنديس‌ها بيشتر به شكل آدمک يا نمادی خاص می باشد. اين تنديس‌ها به تنديس حجمی نيز معروف است.

برخی از نمونه کارهای ما: